Penning "Forwards - Backwards"/ Elly Baltus

Artikel 1 van 10
€ 475,00 (inclusief btw)

Op de penning -Forwards Backwards- is goed te zien hoe de twee zwemmers zich bewegen. De zwemmer aan de ene zijde doet borstcrawl en de zwemmer aan de andere zijde is op de weg terug en doet rugcrawl. Het water golft aan de zijden van beiden zwemmers maar verder is het water glad als een spiegel.
De penning "Forwards - backwards" maakte onderdeel uit van de penningen
tentoonstelling van Elly Baltus "Testing limits" bij museum Beelden aan Zee in 2020.

De hedendaagse penningkunst is geen uitbundige ‘mainstream’ beeldende kunst richting. Toch verhoudt het zich tot de moderne schilder en beeldhouwkunst op een bijzondere manier doordat ruimtelijkheid, platte vlak en poëzie samen komen in kleine tastbare en hanteerbare kunstwerkjes. Paradoxaal is dat ondanks hun geringe afmetingen penningen in intentie en zeggingskracht groot kunnen zijn. Penningen testen hun limieten en breken ze af.
In haar penningwerk onderzoekt Elly Baltus de mogelijkheden en belangrijkheid van een klein kunstwerk in een bombastische wereld.
Haar penninginterpretaties maken gebruik van moderne technieken en nieuwe media. Dit is weer een paradox die laat zien hoe een traditionele kunstvorm relevant wordt in een moderne wereld. De onderwerpen waarmee ze werkt zijn vaak gerelateerd aan hedendaagse gebeurtenissen en vraagstukken. Een oude vorm vertelt een nieuw verhaal. Baltus ziet de penning graag als installatie, hoorspel of theaterstuk door de omgeving en de reactie van die omgeving in haar penningwerk te betrekken. De mix van moderne media met oud vakmanschap, zoals brons gieten, versterkt het begrip penningkunst net zoals moderne schilderijen in 2020 nog steeds met olieverf geschilderd worden.

Productspecificaties

Titel: Forwards-Backwards (uit de serie: Zwembad)
Materiaal: Brons
Afmeting: 43 x 43 x 30 mm